Programy Partnerskie
Program partnerski (PP) – narzędzie internetowego marketingu[1]. Jest to skrypt sprężony z bazą zamówień sklepu internetowego. W programie tym organizatorem jest sklep online, oferujący produkty lub usługi – zaś uczestnikami są osoby fizyczne lub firmy dysponujące własną stroną WWW. Partner po przystąpieniu do programu umieszcza na swojej stronie materiały dostarczone mu przez organizatora – w zamian za to otrzymuje prowizję za każdy udział w transakcji, która rozpoczęła się na jego stronie.
Opis działania
W praktyce wygląda to tak, iż klient X wchodzi na stronę internetową partnera. Na stronie tej zapoznaje się z ofertą sklepu Y, po czym ze strony partnera za pomocą hiperłączy przechodzi na stroną sklepu. Jeżeli klient ten dokona zakupów w sklepie organizatora – wówczas partner otrzymuje prowizję (zazwyczaj w postaci kilku procent wartości zamówienia) od organizatora.
Programy partnerskie tworzone są najczęściej przez sklepy, które sprzedają produkty z dużą marżą. Dotyczy to np. takich branż jak jubilerstwo, markowe perfumy czy e-booków. Wszędzie tam – gdzie sklep może odstąpić część swojego zysku na rzecz większej sprzedaży. Również na rynkach sportowych np. związanymi ze sportami zimowymi (snowboard, narciarstwo) inwestuje się w programy partnerskie – ze względu na to, iż istnieje sporo stron traktujących o sportach zimowych, strony te są potencjalnymi partnerami programów partnerskich. W przypadku, gdy duże firmy uruchamiają swój program partnerski, robią to najczęściej na bazie narzędzia stworzonego specjalnie na ich potrzeby i niezależnego od innych podmiotów (przykładowo: jak w PP Allegro, PP Bankier, PP wielu banków itp.). Pozostali gracze korzystają z oprogramowania zewnętrznego, ogólnie dostępnego, choć integrowanego indywidualnie (np. Partneo) lub decydują się na udział w programach afiliacyjnych, które oparte są na sieciach programów partnerskich (np. WebePartners, Afiliant itp.)
Regulaminy programów partnerskich najczęściej dokładnie precyzują rolę uczestnika takiego programu. W większości przypadków partner nie jest ani przedstawicielem organizatora ani pośrednikiem pomiędzy klientem a sklepem.
Programy partnerskie wykorzystywane są nie tylko przez małe i średnie sklepy, którym zależy przede wszystkim na zdobywaniu popularności w sieci. Z tego typu narzędzi korzystają również firmy, które mają dominującą pozycję na rynku. Przykładem dużej firmy stosującej program partnerski jest Allegro.pl.
Prowizje czy premie dla uczestników nie zawsze stanowią tylko procent od kwoty zamówienia. Przykładowo, Allegro.pl płaci partnerom również za pozyskanie każdego uczestnika – który założy w serwisie konto i je aktywuje.
Partycypowanie w programie partnerskim jest rodzajem telepracy.
Definicja przedrukowana z http://pl.wikipedia.org/wiki/Program_partnerski